الخميس، 23 يونيو 2011

عزيزي : لا تقرأ هذه التدوينة لانك لن تفهم شيئاً



انا نصحتك متقراش التدوينة 
افتكر كويس اني نصحتك
--------
هقول ايه
حسبي الله ونعم الوكيل
لما الواحد يكون بيتسلي مع بنات تمشي وكله يبقي تمام وزي الفل والواحد يثبت البنت بكلمتين وينفض لها وتلاقيها هي اللي بتجري وراك وبطاردك في كافة المواقع الاجتماعية وبرامج الدردشة لغاية لما تزهق في حياتك من البنات واللي جابوهم
فاكر لما اتعرفت علي بنت مسلمية من بلد اجنبية مسلمة نصها مصري - نص البنت - وقعدت معاها 3 سنين لغاية لما جبت اخري وفي الاخر محستش باقتناع ان العلاقة دي ممكن تنفع بين اتنين ميعرفوش بعض الا من ع النت مع انها فرصة كانت قوية كل اللي عرف بيها حسدني عليها
لكن انا مش مقتنع ومقدرش اضغط علي نفسي في سبيل علاقة حاسس من وجهة نظري ان محكوم عليها بالفشل
اي نعم البنت مثقفة ومتعلمة تعليم عالي وموظفة بين الدول وفلوس وبيوت في مصر والبلد التانية لكني مش مقتنع بان هينجح الموضوع دا والاكيد اني مش نزار قباني ولا احمد شوقي عشان كلامي يعمل معاها فعل السحر كدا
دي علي الاقل مبتلبسش زينا وانا مبحبش كدا مبحبش كدا خالص
كمان النقطة المهة اللي هي الفيصل عملت كل حاجة من ورا الكي بورد ..... اكيد انا مش جان ايجيبت ولا حتي جان بيتنا عشان تزيل الحواجز كلها كدا ....... وشباب النت بياعين كلام اصلا ومعندهمش حرمة لحد
طيب يعني لو اتجوزنا انا وهي هسيب معاها الكمبيوتر في البيت ازاي
دا انا هشك في الماوس مش فيها بس
وانا معنديش استعداد اعيش حياتي في شك
انا عاوز اتجوز واحدة وانا معاها تكون امراة مية وخمسين في المية انما وانا برا البيت تكون راجل 200 ف المية
انا فعلا غلطت اني اتورطت في العلاقة دي لاني انا اللي ابتديت الغلط
ربنا يسامحني
المشكلة انا اللي طلعت خسران ذنوب وتعب نفسي
ملعون ابو النت
بس النت وسيلة وانا استخدمتها غلط
بس عذري كان اني كنت مراهق والحمد لله ان الموضوع متطبقش ع الواقع
والحمد لله عمري ما خدت منها فلوس زي بعض الشباب ما بيعملوا ولما عرضتها قفلت معاها لاني راجل وعيب اني اخد فلوس من ست حتي لو نصب بردوا مش ست
بس الدرس دا علمني كتير وخلاني كويس
سبت الشات الا مع صحابي وبعض البنات المحترمات
ايوا فيه بنات محترمات بس قليل
عيب البنات ان مشاعرهم حساسة وع النت في الشات كل الولاد بيبانوا عباقرة ومثقفين واخلاق
جوجل بقي الله يباركله
فاكر لما عرفت بنت مطلقة من دولة عربية شقيقة ولقيتها محترمة والله استغربت جدا
بس اعجبت بيها جدا جدا واعتبرتها اكتشاف يمكن لاني قليل اما قابلت بنات محترمين ع الشات حظ بقي
ميزة الامريكان ع النت الوسخ وسخ والمحترم محترم وش كدا
مش يلف ويدور
اللي استفدته كمان بعد اما انقطعت عن الشات اني اتجهت لمواقع ليها لازمة وللقراءة ودول احسن كتير استفادة بجد
بصراحة حسيت اني من اوروبا ولا امريكا الشات فرفشة انما معظم وقت النت استفادة
بس يوم ما اجي اختار عروسة واحب اتكلم معاها عشان اعرف دماغها ايه تقفل في وشي
غريبة جدا
ممكن لاني بطلت استعمل اسلوبي القديم
يمكن لاني مقدرش انفضلها واسيبها لغاية لما تيجي بنفسها زي الباقي
انا فعلا فكرت استخدم الاسلوب دا وانا عارف انه بينفع مع البنات علي الاقل 99 ف المية منهم
لكن انا كنت بتكلم علي جواز مش هلس وشات وكلام فاضي
يعني هو انا يوم ما اهلس هعمل كدا مع حد ممكن يعرفني بسهولة
مش منطقي يعني
ممكن تكون مرتبطة وعشان كدا قفلت الباب
نصيب بقي بس كان نفسي الاقي حد زيها واثق انه محترم وتربية كويسة
المشكلة بجد لما تتجوز هتسيب مراتك تقعد ع النت
طيب النت دلوقتي شئ حيوي وخلاص زمن الاستعباد انتهي وانا عن نفسي مش مقتنع بيه
لكن ياتري هتسيبها ع الشات براحتها بقي وفيسبوك وكلام كدا
ولا هتقولها نت بلا فتنة قصدي بلا دردشة
ولا هتبقي واثق فيها ثقة عمياء
خد بالك ان الثقة بتيجي بالتجربة مفيش ثقة عمياء بمجرد ورقة المأذون
هو مش شك مطلق لكن ممكن نقول ثقة حذرة اصلي مش مربيها علي ايدي مثلا
اسوأ حاجة لما تيجي تتكلم مع واحدة ومتعرفش هي ممتنعة ليه ؟؟؟؟؟؟
ممكن يكون خوف او حياء او مرتبطة بحد تاني
بالنسبة للحياء دا بقي البقاء لله فيه
انما الخوف موجود
الارتباط في العصر الذهبي للاتصالات بقي شئ غالب الظن
وبما ان الموضوع هو غالب الظن
فمن الجايز جدا تكون مرتبطة
علي راي تميم البرغوتي
كان نفسي يامصر ابرهن علي كلامي بدم
وانا بقي كان نفسي اعرف مرتبطة ولا لا عشان اخلص من الوش اللي في دماغي
اااااااااه لو كانت بنت عادية بالنسبة لي
والله ولا بلاش من غير حلفان كنت خليتها تتحايل عليا
ايون انا خبرة - مش حق انتي خبرة ياعسل - ايوا انا خبره
لكن للاسف حطيتها في موضوع فوق مستوي البنات العادية
المشكلة الدنيا دي مبتديش محتاج
لو محتاج وحدة حلوة ختلاقي وحشة
ولا مش همك الجمال هتتجوز برنسيسة
ولو عاوز الاحترام هتغلب
ولو مكبر دماغك ممكن تقع في واحدة ماشية ع الصراط المستقيم
عشان كدا انا قررت اني ( مش هيفرق معايا الجمال وهكبر دماغي )
واللي يغيظك ف البنات تقولهم الجواز التقليدي يقولولك مبنحبوش
وساعة لما تحاول تتعرف قبل الجواز تلاقي حيطة سد
حيرتونا وجننتونا معاكم
يعني بالعقل كدا ممكن حد يعرفك تروح تعاكس حد يعرفه ولا تغلس عليه اكيد مفيش حد يعمل كدا الا لو حد متخلف بقي ودا مبيحصلش مع حد بيفهم
اه لو ارجع لايام زمان
لكن انا قطعت عهد علي نفسي وانا لما بقرر حاجة مستحيل اكسرها

التوقيع / واحد مخه ضرب من الشات والجواز
ومتسألش ايه علاقتهم ببعض
لانك لو سالت تبقي مفهمتش حاجة
وافتكر كويس اني حذرتك
please if you understand anything leave me a solution or advise 

ليست هناك تعليقات: