‏إظهار الرسائل ذات التسميات الخليج. إظهار كافة الرسائل
‏إظهار الرسائل ذات التسميات الخليج. إظهار كافة الرسائل

السبت، 14 فبراير 2015

ضيع وقتك في غربتك


عزيزي المغترب بره بلدك

لما كنت طالع من بلدك قرفان من الاوضاع ووصلت بالسلامة الي بلد الغربة وبدأت تستلم مرتبك -ولله الحمد- ولكن وقت فراغك كبير ومش عارف تملاه باي حاجة مش مفيدة ازاي، فانا هنا هحاول امد حضرتك بافضل الطرق الغير مفيدة لتضييع وقت الفراغ ويحضرني في هذا الموقف صورة سكرتير محمود عبدالعزيز في فيلم سوق المتعة وهو بيقوله لو حبيت تصلي افرشلك السجادة واصلي وراك واذا حبيت تسكر اجيبلك احسن خمره واشرب في صحتك فتعاله بينا :
1- الشلة :
مش عشان انته في الغربة فلازم تعيش وحيد حاول تعمل شلة من الناس اللي لهم نفس اهتمامتك من تضييع الوقت وتكبير الدماغ والتنفيض وتقضية وقت الفراغ وهتلاقي النوع ده في مواطني البلد اللي انته بتشتغل فيه وفي مواطني بلدك والبلاد الاخري من المغتربين امثالك.
حاول تجمع شلة بس ياريت محدش فيهم يكون بيشرب مسكرات او مخدرات -مش عشان حرام وبس لكن عشان مش يتمسك ويوديكوا في داهية - طبعا غير السمعة السيئة اللي هتطلع علي شلتكم.
والشلة دي هتساعدك انك تتعرف علي اماكن مرحتهاش في بلدك او بلادك غيرك طبقا للعناصر المتكون منها الشلة.
طبعا الشلة هتفيدك بكم رهيب من الحواديت والمواقف اللي حصلت لهم في بلادهم قبل ما يسافروا او بعد السفر او اللي حصلت في بلاد الغربة قبل واثناء ما كنت موجود
اي نعم هتلاقي ان الحكايات بتتكرر وغالبا هتلاقي مواقف بتتحكيلك وانته اصلا كنت حاضرها بس عادي انته هتتعود وانته نفسك هتلاقي بتحكي حكايات حصلتلك اكتر من مرة ولنفس الاشخاص
كمان ممكن تطور موضوع الشلة دي انك تعمل خوازيق في الشغل لزمايلك خصوصا لو كان المكون الاساسي للشلة زميلك فتتفقوا مع بعض وتعملوا خوازيق للي مش معاكم

2- الالعاب :
أ- الكورة: هي اي نعم مفيدة للجسم كرياضة - وعارف اننا اتفقنا ان الطرق دي هتكون مش مفيدة بس هعوضك اصبر عليا- وبعد اللعب تطلعوا علي مطعم بروت او مندي او مظبي او كبسة او مضغوط وتدوها العشا التمام عشان غالبا اللعب هيكون بالليل
ب- الورق ( الكوتشينة) : وطبعا دي معروفة بس حاولوا متلعبوش علي فلوس عشان متزعلش لما تخسر وممكن حد يبلغ عنكم.
ج- الدومينو : ودي بردوا لعبة لها زباينها وهتحسسك بجو قهاوي مصر الجميلة بس اوعي الحنين ياخدك وتقدم استقالة عشان ترجع لها.
د- الالعاب الالكترونية ( بلاي ستيشن/اكس بوكس ) : بخلاف ان الالعاب دي هتفكرك ايام ما كنت بتهرب من الدرس وتسرح علي الانترنت كافيه فهي مفيدة لتحسين ردود الفعل العصبية بتاعتك - في شائعات مغرضة انها بتقول ممكن تتسبب في الصرع- بس عادي انته بكتيرك هتلاقيك بتشد رجلك فجأة بالليل وانته نايم ودا مش صرع دي بوادره بس.

3- العربية: طبعا لو انته في دولة سعر البنزين فيها رخيص او معاك عربية الشغل فعليك باللف بالعربية وممكن تاخد معاك واحد صحبك او حتي سي دي اغاني شعبية وتقعد تلف طول الليل وتتفرج علي معالم البلد اللي انته فيها 
كمان ممكن تطور الموضوع ده بالتفحيط بالعربية بس خد بالك من الشرطة وحاول تفحط في حته بعيد واوعي تفحط بعربيتك الخاصة عشان مبيوظش فيها حاجة لا قدر الله

4- الانترنت: طبعا الانترنت مش عاوز حد يعرفك عليه واكيد انته نايم من الفيس لتويتر لماي سبيس - عارف انه قديم - بس حاول تطور ادائك عن كده
يعني افتح صفحة ع الفيس يفضل طبعا تكون عن مطرب عشان تلاقي معجبات وترزق وتدعيلي ولو عاوز تصرف شوية افتحلك منتدي وممكن مع الوقت تلاقيلك ترتيب عالمي.

5- المشاهدة: طبعا التلفزيون تشتريلك شاشة متقلش عن 32 بوصة وتشتريلك - لا مش ريسيفر- جهاز عرض افلام ودا فيه منه انواع كتير وبيشتغلك بهارد ديسك وحمل -لا مش افلام- حمل مسلسلات عربي واجنبي كل اللي انته مشفتوش في حياتك هاته واتفرج عليه
ونصيحة ابعد عن الوثائقيات اصلها مملة


لو الكلام اللي فوق مش عجبك ممكن تشوف المقال التاني
http://bossat-eree7.blogspot.com/2015/02/blog-post.html

لو حابب تضيف عليه سيب تعليق باللي انته شايفه

استفيد من غربتك

عزيزي المغترب بره بلدك (خصوصاً المصريين)
انا اعلم جيداً انك ما تركت بلدك الا طموحاً في الوضع الافضل لنفسك ولاهلك ولاولادك من بعدك. لن اطيل عليك الحديث في عبارات كثيرة
لكن وصلك الي هذا المقال غالباً اما انه غباء من جوجل او انك عاوز حاجة مفيدة تقضي بيها وقت غربتك الكتير جداً لانك بردوا غالباً اما مش عارف تلاقي دوام تاني عشان في منطقة تعبانة مش فيها شغل تاني او ان عملك لا يجيز لك ذلك او انك مكتفي بالمرتب الكويس اللي بتقبضه - اللهم لا حسد- المهم ولما كان السبب ان وقت فراغك كبير فتعاله نستفيد منه :
1- القراءة:
عارف ان كتير من الناس مبيحبوش القراءة ومسكة الكتاب عشان بيفكرهم بايام الذل بتاعة التعليم اللي غالبا مشتغلوش بيه وبيشتغلوا في شغلانة تانية او بيشتغلوا في نفس الشغلانة لكن اللي اتعلموه متأخر بسنيين ضوئية عن اللي موجود في الواقع
طبعا مش لازم تشتري كتب ورقية في ظل التطور بتاع اليومين دول وكونك بتقرأ المقالة دي دليل انك عارف القراءة الالكترونية من تحميل الكتب الالكترونية وقرائتها علي وسيط الكتروني 
يعني كتب pdf و djvu و txt و docx وخلافه عبر البرامج الخاصة بها
كمان ممكن تقرأ علي موبايلك سواء سامسونج او نوكيا او ايفون او اي نوع
او تقرأ علي اللاب توب
او تقرأ علي الايباد
ملحوظة رفيعة كده: لو بتحب تقرأ عن السياسة حاول متتكلمش عن اللي بتقرأه خصوصا لو كنت متغرب في الدول العربية عشان متدعيش عليا.

2- الاستماع :
بما انك في الغربة فاكيد انته بتستمع بس اما للاغاني بتاعة بلدك او بالكتير لاذاعة بلدك 
طيب انته ممكن تستمع لحاجات كتير اوي واحد هيقولي تستمع للقران طبعا القران اساسي وباذن الله تستمع له وممكن كمان تستمع للكتب الصوتية
الكتب الصوتية دي حاجة جميلة خالص ممكن بدال ما تقعد تقرأ كتاب وتمقق - او تمأأ عشان مش عارف تتكتب ازاي- عينيك تسمع الكتب المتاحة عشان طبعا مش كل الكتب متاحة صوتيا
كمان ممكن حتي تستمع لبعض المقالات اللي بتتنشر في الجرايد
ودا ممكن اما عن طريق تحمل الكتاب من علي اليوتيوب وتحوله mp3 وتحطه علي الفلاشة بدال اوكا واورتيجا او معاهم وتسمع وانته سايق او ع الموبيل او الايباد وتسمع وانته راكب او ع اللاب توب وتسمع وانته بتتصفح النت بعد اما تكون خلصت دردشة مع اهلك في مصر
ممكن كمان تحمل الكتاب mp3 مباشرة من بعض المواقع
كمان فيه برنامج اسمه "اقرألي" للموبيل كل الانواع وفيه محتوي معقول
http://menassah.com/iqraaly
ممكن كمان تشترك في بودكاست للكتب الصوتية

3- اقرأ وسجل:
دا اذا كنت بقي عاوز تكسب ثواب في نفسك وفينا وفي العالم العربي كله
ودا بانك تشتري ميكرفون او حتي تسجل عن طريق اللاب توب او الايباد او الموبيل من غير ميكرفون وانته بتقرأ كتاب وصدقني فيه ناس كتير هتعجب بصوتك مهما كان رفيع او تخين وهيدعولك ومش هقولك كل حرف بحسنة او بكام بس الاكيد ربنا عمره ما هيضيع تعبك
كمان مش لازم تعمل مؤثرات صوتية زي اللي بيسجلها محترفين او تقارن تسجيلك بتسجيلات شركات عملتها لانهم بيبقوا مكلفين عليها الشئ الفلاني.
طبعا انته مش هتعرف تسجل الكتاب مرة واحدة لكن اعمله حلقات علي قد وقتك وممكن ترفعه علي موقع يوتيوب او موقع اقرألي.

4- ترجم :
طبعا الموضوع دا لاخوانا من حاملي اللغات الاجنبية ودا علي طريقتين
أ- ترجمة كتاب: ودا انك تجيب كتاب انته حاسس ان له لازمة في مجالك او اي مجال تاني يعني كتاب له قيمة مش لازم يكون الف صفحة يارب يكون كتاب عشر صفح المهم ان هيثري المحتوي العربي وتترجمه وحطه علي منتديات الكتب وناس كتير هتستفاد
ملحوظة رفيعة: لو حضرتك مترجم كتاب حلو ممكن تخاطب الناشر للكتاب الاصلي وتحاول تستئاذنه في الترجمة العربية للكتاب وممكن نحلم ونقول انك تلاقي ناشر عربي يطبعه . بس علي افتراض انه ده عمل بتدور تكسب ثواب في الجيل الجاي فساعتها مش مهم المكسب المادي لكن اذا اجتمع الاتنين فاكيد محدش هيقول للخير لا
ب- ترجمة مقال: ودا ممكن عبر موقع ويكيبيديا انك تترجم المقالات باللغة اللي تعرفها ومش موجودة بالعربي ودي في نظري هيبقي انتشارها اكبر ويكفي انك تعرف ان فيه مقالات علي ويكيبيديا بتتكلم عن شخصيات واحداث هامة في تاريخ البشر وحتي عن اشياء علمية ولا يوجد مقال مقابل لها باللغة العربية ( شوفت المصيبة ).

5- اتعلم لغة جديدة: ودا اما الكترونيا او عن طريق المراكز المتخصصة لتعليم اللغات الاجنبية.

6- العب رياضة : ممكن تحاول التغلب علي كميات الاكل اللي بتاكلها عن طريق رياضة محترمة حتي لو مكنتش بتلعبها في بلدك.

7- اعمل كتاب الكتروني : والموضوع ده هيكلفك شوية انك تجيب اسكانر وشوف كتاب ممكن في مجالك او في مجال بتحبه ويكون مش موجود ع النت ، وحوله لـ Pdf او اي صيغة الكترونية ، طبعا لو معاك موبيل محترم ممكن عمل الموضوع ده من غير تكاليف وبكاميرة الموبيل ، حاول بقي تختار كتاب ملهوش حقوق نشر او يكون قديم محدش هيطالب بحقوق نشر له


لو الكلام اللي فوق مش عجبك ممكن تشوف المقال التاني
http://bossat-eree7.blogspot.com/2015/02/blog-post_14.html
لو حابب تضيف عليه سيب تعليق باللي انته شايفه